Norge på langs | Etappe: Mo i Rana – Bodø

Etter en flott ukestur i Langsua nasjonalpark som oppvarming kjørte vi maaaange timer opp til Røssvold camping utenfor Mo i Rana der hvor vi avsluttet forrige sommer. Etappen over saltfjellet er på sykkel da det ligger store mengder snø i fjellet noe som ikke gjør det farbart til fots. På grunn av mye trafikk på E6, valgte Simon og jeg å snu døgnet. Derfor syklet vi fra campingen rundt klokken syv på kvelden.

På vei oppover lange motbakker mot toppen av Saltfjellet!

Sykling er ikke noe som noen av oss har gjort mye av tidligere, så det tok litt tid å komme inn i flyten. Vognen vi hadde på slep gjorde det ikke noe særlig lettere heller. Hver av vognene veide rundt 40 kg! Første dagen kom vi oss litt under 40 kilometer nordover. Det var endel lange motbakker, men de fleste visste vi at skulle komme neste dag. Vi fant en leirplass bare 40 meter unna E6 gjemt av noen trær. Det var ikke akkurat turens beste teltplass, men den gjorde jobben. Når vi kom frem var skolen straks på vei opp igjen. Det er ikke alltid like lett å sove midt på dagen i stekende sol, så noen dager ble søvn litt mangelvare.

Neste natt jobbet vi oss opp noen ekstremt lange motbakker og kom oss opp til polarsirkelen ved midnatt. Det var utrolig flott! Lyset var helt magisk og vi hadde veien nesten helt for oss selv på denne tiden av døgnet. Like etter polarsirkelen fant vi oss en fin leirplass med en vanvittig utsikt i alle kanter. Etter noen timer med søvn tok jeg meg et iskaldt bad i elva her med smeltevann fra snøen og isen i fjellene, det var virkelig oppfriskende!

Fin leirplass på saltfjellet ved midnatt!

Videre herfra hadde vi noen lette mil foran oss! Vi trillet ned omtrent helt til havnivå, det var ganske rått egentlig! Det gikk ekstremt fort! Etter bare 30 minutter hadde vi forflyttet oss nesten 30 kilometer! Tettstedet Rognan var målet denne dagen. Her fant vi oss en camping ved vannet som vi satt opp teltet ved. Det er noen ganger greit da det ofte kan være vanskelig å finne teltplasser like ved bebodde områder.

Nå trengte vi ikke lenger å snu døgnet da vi herfra skulle forlate E6. Simon sov fremdeles nesten til klokken halv ett! Det er hardt å snu døgnet tilbake på en natt… Dette skulle vise seg å bli en hard dag. Herfra skulle vi vestover langs fjorden, bort til Saltstraumen og videre derfra til Bodø. Etter litt over en mil fra Rognan stoppet asfaltveien. Her måtte vi inn på en mindre traktorvei og under en bom. Det hadde kjørt en gravemaskin her som hadde gjort veien veldig vanskelig å sykle på. Derfor måtte vi trille syklene med vognene en god del kilometer helt til veien stoppet helt og ble til en liten sti. Her måtte vi gå i flere runder for å bære bagasjen og syklene noen hundre meter frem til der hvor grusveien begynte igjen. Det hadde regnet endel denne dagen, så når vi kom frem halv ti på kvelden til leir var vi gjennomvåte. Vi gledet oss til en hviledag i Bodø.

Fra et par dager tidligere da vi passerte polarsirkelen på Saltfjellet ved midnatt!

Neste dag var det mindre regn, men vi hadde en lang dag foran oss! Vi måtte noen timer etter vi startet dagen klatre opp flere hundre meter med vognene på slep. Dette tok nesten to timer da vi stoppet for å spise lunsj midt i bakken for å få energi nok til å komme oss til topps. Vi hadde lyst til å nå inn til Bodø denne dagen, men fant ut at det ble for langt. Vi stoppet 26 kilometer før ved Saltstraumen for så å ta siste biten til Bodø neste dag. De siste 26 kilometerne gikk ganske bra bortsett fra sterk motvind store deler av veien. Motvind er virkelig noe man kjenner godt på sykkel!

Nå skal det bli herlig med en hviledag i Bodø for å lade kroppen før neste etappe over Lofoten og mot Senja! Ha en fin sommer videre folkens!