Fem flotte dager i Langsua nasjonalpark

Endelig er sommerferien i gang og det et klart for nye eventyr! I år startet ferien med en fantastisk liten uke i Langsua nasjonalpark som en oppvarming til fortsettelsen på Norge på langs ekspedisjonen som etter planen skal fullføres denne sommeren. Må bare beklage på forhånd om dette innlegget er litt dårligere skrevet og kortere enn vanlig… Men det skrives på en liten telefon midt på Norge på langs ekspedisjonen over Saltfjellet, så det får bli som det blir:)

Etter rundt syv timer med kjøring var vi på plass alle mann på Liomseter. Vi valgte å starte turen herfra da dette er et utrolig bra utgangspunkt for å komme seg inn i nasjonalparken. På turen hadde jeg med meg pappa, kompisen min Simon og Eirik, som er en annen god venn. Da vi kom frem på turisthytta på kvelden la vi oss for å sove ganske raskt for å være uthvilte til turen.

Neste morgen startet vi med en herlig frokost på hytta før vi pakket oss sammen og kom oss av gårde. Den første dagen var planen å gå ned til Fjelldokka som er en elv som renner sørvest for Liomseter nede i dalen. Her var planen å fiske en liten stund da de som jobbet på Liomseter hadde hintet om bra fiske i dette området i fjor. Med utgangspunkt ved Skytterbua som er en liten koie ved elva gikk vi i ulike retninger og fisket et par timer. Det var bare en av oss som kom tilbake med fisk, det var pappa. Han hadde fått tre fine ørreter!

To av ørretene pappa fikk

Videre denne dagen gikk vi nordover til Skardbekktjønnane hvor vi slo opp leir denne dagen. Her prøvde vi også å fiske før middagen skulle lages klar. Det var vanskelig å få fisken her, men jeg sikret en fin stekeørret. Til middag lagde vi potetmos og stekte vi de fire fine ørretene som vi hadde fått.

Fiske i vannene i dette området var litt irriterende da vi så at fisken vaket helt vilt men den ville ikke bite på noe som helst. Området derimot skuffet ikke! Det var utrolig vakkert med flott utsikt!

Dagen etter fikk pappa en liten ørret med haspelstangen selvom det var blikk stille. Vi andre hadde gitt opp fiske her og gikk denne dagen videre mot Nonstjønnane. Har fant vi oss en helt fantastisk teltplass mellom det andre og det tredje vannet ut av de fire vannene som ligger etter hverandre. Fiske derimot var vanskelig, ingen fangst i noen av disse vannene. Da ble det real turmat på oss til middag noe som forsåvidt går veldig greit. Favoritten min for tiden er laks i kremert pasta, den smaker helt herlig! Mens Simon og jeg ladet opp kroppen på kvelden til Norge på langs ekspedisjonen, gikk pappa og Eirik opp på Nonstjønnkampen for å få god utsikt i det fine lyset på kvelden. Jeg bruker å legge meg ganske tidlig på varme sommerdager fordi temperaturen i teltet ofte ikke er så høy på kvelden, mens den raskt blir veldig høy på morgenen etter klokken åtte.

Neste morgen våknet vi av den stekende solen og kom oss raskt i gang. Vi gikk rundt Nonstjønnkampen og bort til vannene rundt Risåtjønnet. Her fikk jeg tre fine ørreter, Eirik fikk to og Simon fikk en fin en. Det ble en herlig fiskesuppe til middag denne dagen! Størrelsen på fisken var ikke over halvkiloen, men det var fremdeles fin matfisk. Det var skikkelig varmt ute denne dagen, så det ble flere deilige bad for å kjøle oss ned.

Den aller siste dagen pakket vi ned fiskestengene da dette skulle være en gådag. Vi måtte komme oss tilbake til Liomseter hvor vi skulle sove i telt da hytten var fullbooket. Her hadde vi også bestilt en treretters middag som vi alle gledet oss skikkelig til! Middagen var ikke før halv syv på kvelden, så vi tok oss god tid denne dagen med flere stopp underveis hvor vi badet i vann og elver. Det var godt over 20 grader i skyggen!

For Simon og jeg var det fint å få hatt en godt treningstur før Norge på langs ekspedisjonen skal fortsette. Nå er rutinene på plass og den fysiske formen er testet ut. Etter en lang dag med gåing kom vi oss ned til Liomseter hvor vi alle sammen spiste oss skikkelig mette! Middagen på hytta smakte helt herlig! Langsua nasjonalpark, takk for denne gang, vi kommer tilbake!