Randonee-tur i supre Sunnmørsalpene

Det aller første jeg gjør når jeg våkner opp på hytta på Sunnmøre er å se ut av vinduet. Denne morgenen så jeg kun sol og snødekte fjelltoppene som raget i alle retninger. Det var tid for en ny tur!

_DSC0101

I dag hadde vi bestemt oss for å prøve noe jeg bare har gjort om sommeren, nemlig å ta gondolen med skiutstyret fra Stranda opp på Roaldshorn og deretter gå å renne tilbake til hytta ved Nysætervannet som er en skikkelig super rute i fint vær.

_DSC9128

Oppe ved Roaldshorn er det en vanvittig flott utsikt over Storfjorden og Stranda samt utover alle de spisse og taggete fjellene i alle retninger. Herfra tok vi på fellene og gikk omtrent helt til toppen av Roaldshorn før vi rant ned mellom de bare flekkene mot Kleivdalsjellet. Her hadde vi en liten stopp hvor jeg monterte dronen og fikk noen stilige klipp ovenfra og av den utrolig flott utsikten!

_DSC0107

Nedkjøringen fra Klevdalsfjell mot Myrdalsfjellet (Slubba) var utrolig moro, men det skal sies at dette er en av de siste dagene denne turen er mulig med ski, da det var mange flekker uten snø som vokser for hver dag.

_DSC9123

For å komme opp på «Slubba» tok vi ski på skuldra og gikk til fots da det kun var 50 høydemeter til toppen. Her oppe på var det så avsindig varmt at vi kunne gå i T – skjorte! Ikke ofte man kan på skitur, men utrolig digg! Herfra kunne vi renne 700 høydemeter og flere kilometer ned til hytta ved Nysætervannet.

_DSC9134

Da vi kom lengere ned startet det å lugge litt (fuktig snø), men det gikk helt fint å kjøre ned mellom trærne, noe jeg synes er veldig moro! For å komme ned til Nysætervannet fra «Slubba» må man krysse et par små elver, men da våren allerede var godt i gang, var disse umulige å kjøre over med ski på beina. Vi måtte derfor krysse til fots.

Etter nesten fire timer var vi nede ved hytta etter en utrolig flott tur! Denne ruten kan absolutt anbefales til alles om søker en flott tur i Sunnmørsalpene! Ved å ta gondol eller heis opp på Roaldshorn sparer enn mye tid og krefter, men det er litt juks da;)

_DSC9163
Skihopping ved hytta på ettermiddagen er alltid morro!

Sunnmøre har helt klart ikke skuffet denne gangen heller! Tusen takk til gode venner som ble med på turene denne gangen, alt blir gøyere når man er flere sammen;) Takk for denne gang!