Norge på langs | Etappe Alvdal – Røros Eventyret går mot slutten

For 54 dager siden startet ekspedisjonen på demningen ved DNT hytta Tordalsbu.

Etappestart på demningen ved Tordalsbu

I løpet av nesten åtte uker har vi gått gjennom fem fylker og enda mange flere kommuner. Vi har lært mye om både oss selv og hverandre samtidig som vi har blitt utrolig samkjørte på tur. Ekspedisjonen gjennom Norges villmark denne sommeren har vært et eventyr både jeg og Simon kommer til å huske resten av livet! Her er noen ord og bilder fra siste etappe fra Alvdal til Røros:

Det føltes litt rart å fylle sekken med ny proviant for siste gang i sommer. Etter denne etappen skal vi hjem til Tromøya! Men samtidig går denne etappen gjennom et utrolig flott området, noe vi må nyte mens vi er her. Den første dagen på etappen var det meldt regnvær. Vi tok både regntrekket på sekken og regntøyet i bruk. Tidlig på dagen regnet det mest, stien vi gikk på var blitt til en bekk! Heldigvis lettet været i løpet av dagen, noe som gjorde at vi fikk satt opp teltet i opphold noe som alltid er bra.

Neste dag våknet vi til bedre vær, sola var tilbake! Vi fikk tørket opp utstyret mens vi spiste frokost ute i det fine været. Både jeg og Simon er en smule lei av havregrøt nå… Da vi kom over tregrensa denne dagen fikk vi en utrolig fin utsikt over er vanvittig flott landskap! Her oppe fulgte vi en merket sti noe som gjorde orientering rimelig simpel, men det er fremdeles viktig å dra opp kartet innimellom for å sjekke ut hvor vi er og at alt stemmer.

På kvelden denne dagen startet det å regne noe voldsomt en time før vi var fremme. Vi fikk på oss regntøy og fortet oss frem til der vi ville sette opp leiren. Litt senere var teltet oppe og vi var klare for å litt mat. Da vi skulle montere primusen fikk vi oss en overraskelse og et ganske så stort problem! Den var i stykker! Problemet var at etter en halv million ganger med bruk av primus var gjengene på primushodet blitt gradvis mer og mer slitt. Nå ville ikke primushodet skru seg på gassen lenger…

Både jeg og Simon er god på å fokusere på det positive, ikke problemene så vi kom raskt frem til løsninger. Vi bestemte oss for å gå en mil ekstra ned til Tynset for å kjøpe en ny dagen etter. Vi har en GPS tracker som sender punkter hjem til familien slik at de vet hvor vi er. Da vi ikke hadde mobildekning brukte vi denne enheten til å sende en melding hjem på satellitt signal hvor vi forklarte situasjonen. Det tok ikke lang tid før pappa hadde kontaktet en lokal fra Tynset som faktisk kom kjørende opp til oss klokken halv ti på kvelden med en ny primus! Fy søren for en hyggelig mann! Tusen takk!

Flott utsikt!

Med ny primus kokte vi opp vann til nok en havregrøtfrokost. Denne dagen gikk vi opp til Telsjøen over tregrensa øst for tettstedet Os i Hedmark. Da vi våknet neste dag var jeg midt i en diger reinsdyrflokk da jeg gikk ut av teltet! En utrolig kul opplevelse! Videre gikk vi ned i terrenget hvor vi fant en flott bekk med nydelig fjellvann. Simon syntes han var så utrolig møkkete så han bestemte seg for å ta en klesvask i bekken. Her fant vi også en fin gressflekk hvor vi bestemte oss for å sette opp teltet for siste gang på hele turen i sommer. Det blir ganske rart å ikke sove i telt lenger når jeg kommer hjem da dette har vært hjemmet mitt i nesten åtte uker nå!

Neste dag krysset vi fjellovergangen mot dalen hvor DNT hytta Narjordet ligger. Her hadde vi bestemt oss for å overnatte hvis det var plass, noe det heldigvis var. Faktisk så fikk vi hele hytta for oss selv noe som var digg siste natten på tur.

Neste dag eller siste dag på tur pakket vi sekkene for siste gang og la av gårde på den aller siste dagsmarsjen for i sommer! Både jeg og Simon sa nesten ikke et eneste ord hele denne dagen. Mens jeg gikk tenkte jeg på hele turen, fra start til slutt. Alle leirplassene vi har hatt, alle opplevelsene vi har hatt sammen, alle utfordringene vi har løst sammen.

Etter 18 effektive kilometer gikk vi inn i Røros sentrum. Jeg har kjørt gjennom byen en gang tidligere, men ble like fasinert denne gangen over hvor utrolig vakker denne byen er. Her la vi oss inn på Frøyas hus som var en koselig plass sentralt i byen.

Må takke de ansatte som ga oss gratis overnatting;)

Kirka I Røros

Vi sov her en natt før vi kjørte hjem neste dag til Arendal.

Dette har vært et utrolig eventyr! Det vil komme mer innhold fra denne ekspedisjonen nå som jeg er hjemme og har dekning og tilgang til alle bilder osv. Håper dere har likt innleggene fra denne ekspedisjonen i sommer. Det har for meg og Simon vært en vanvittig reise gjennom Norges villmark! Etter en stund med hvile hjemme er det klart for nye turer igjen:) Neste del av ekspedisjonen starter i en ferie fra der vi stoppet, nemlig i Røros.

Ha en fin dag videre folkens!