Norge på langs | Etappe Ringebu – Alvdal i flatere terreng

Sekkene var pakket med nye forsyninger for en ny etappe. Starten på etappene er alltid spennende, man vet ikke hva som venter av opplevelser og utfordringer.

Etter en behagelig natt på B27 hostel I Ringebu var kroppene klare for flere fysisk krevende dager på tur.

Vi startet dagen (som var dag 56 på ekspedisjonen) med å klatre opp 600 høydemeter opp Gudbrandsdalen hvor vi fant en fin plass ved en bekk å slå leir for natten. Vi går som regel ikke særlig langt den første dagen da sekkene er så utrolig tunge! På de to første dagene var vi også så heldig at vi fikk besøk av pappa og en venn, noe som var veldig hyggelig!

På dag 57 startet vi tidlig med å gå et par kilometer på grusvei før vi skar ut i terrenget over tregrensa. Skyene ble stadig mørkere da vi gikk innover vidda og vi rakk akkurat lunsj før det begynte å regne. Da er det bare å få på vanntett tøy og regntrekk på sekken. Regnet stoppet heldigvis noen timer senere da vi satt opp teltene ved et lite tjern langs den markerte Prestestien.

Mens Simon var oppå en høyde for å få dekning til en telefonsamtale monterte jeg og pappa fiskestanga og prøvde oss med noen kast i tjernet. Jaggu beit det på en flott ørret etter kun få kast.

Etter en liten time med fisking hadde pappa fått tre og jeg fem ørretet, det ble en herlig ørretmiddag!

Neste dag gikk vi noen få kilometer før regnbuen dukket opp rett foran oss! Utrolig stilig! Et par timer inn i dagens mars sa vi farvel til besøket vårt som skulle gå i en annen retning for å komme ned til veien hvor bussen gikk.

Jeg og Simon har hatt lyst på kake og søtsaker ganske lenge, men ikke kommet innom noen butikker eller bensinstasjoner på en ukes tid. Plutselig ser vi et skilt midt i ingenmannsland h or det står at det er en kafé i nærheten. Jeg tror ikke på det i det hele tatt, men det viser seg at skiltet ikke løy da vi kom til en seter hvor det faktisk var en kafé. Her bestilte vi en halv Brownies hver og store mengder med hjemmelaget iskrem, det smakte helt utrolig godt!

Søndag den 5. August hadde vi vært seks uker sammenhengende på tur, ny rekord for både Simon og meg. Denne dagen gikk vi helt til DNT – hytta Storgrytdalsetet hvor vi bestemte oss for å overnatte i myke senger. Vi kjøpte joikabollar og ris av matlageret på hytta og hadde en herlig middag! Godt å variere litt fra Realen.

Vi brukte to dager videre fra denne hytta før vi ankom tettstedet Alvdal hvor vi skulle få nye forsyninger. På veien så jeg et reinsdyr på lang avstand og fikk en fantastisk flott utsikt over fjellene i området da vi passerte fjellovergangen fra Korsberghytta på over 1300 moh.

Når jeg skriver dette har Norge på langs ekspedisjonen vart i 63 dager! Vi har endelig en ny hviledag her i Alvdal før vi starter på siste etappe for sommeren mot Røros. Det er deilig at terrenget har blitt flater noe som gjør det enklere samt raskere å forflytte seg.

Nå har vi akkurat hatt et herlig tacomåltid på en hytte i Alvdal og er klare for å se en film noe vi har gledet oss til lenge:)