Norge på langs | Etappe: Aurdal – Ringebu gjennom Langsua nasjonalpark

Etter en full hviledag i Aurdal var det behagelig å komme seg vekk fra all støyen i sivilisasjonen. Målet for denne etappen var å gå over fjellet til Ringebu i Gudbrandsdalen! Dette var en lang etappe som gikk gjennom både naturreservater og Langsua nasjonalpark. Hverken jeg eller Simon hadde vært i denne nasjonalparken tidligere, så vi gledet oss til å se hva dette området hadde å by på.

Første dag gikk vi ikke særlig langt på kartet, men vi gikk opp utrolig mange høydemeter! Aurdal ligger på ca. 300moh og vannet vi slo leir ved lå på 1100moh! Mye stigning! De to første dagene av denne etappen hadde vi besøk av pappa noe som alltid er gøy! Ved vannet vi lå ved fisket pappa et par timer på kvelden og kom tilbake med en liten Ørret, ble ingen fiskemiddag i kveld.

Neste dag gikk vi over en vanvittig flott fjellovergang og ned til Steinsetbygdi. Litt opp i lia fant vi et fint vann hvor vi fisket et par timer på ettermiddagen. Det tok ikke lang tid før det nappet i snøret! Simon dro opp en flott abbor og pappa gjorde det samme. Sammen med mye potetmos ble dette en herlig middag! Faktisk første gang på hele Norge på langs ekspedisjonen at vi får abbor!

Da vi passerte utoset til Kalvefjorden fant vi noen utrolig kule kulper! Her ble det et langt og spennende badestopp. Vi sjekket først dybden i kulpene før vi hoppet fra lav høyde. For sikkerhets skyld hadde vi også på sko i tilfelle vi skulle treffe bunnen. Etthvert ble vi varme i trøya og våget oss høyere opp i fjellsiden. Til slutt hoppet vi fra en høyde på nesten 10 meter og ned i den lille men vanvittig dype kulpen. Jeg elsker å bade i slike kulper! Dette var kjempegøy!

Et par dager senere kom det vi lenge hadde prøvd å ignorere, nemlig drittvær! Yr.no hadde spådd 30 millimeter med nedbør på kun tre timer! Det var sent på ettermiddagen og vi måtte komme oss til en elv da vi trengte drikkevann. Vi hadde valget å gå en lang omvei rundt et fjell i tett kratt eller følge en merket sti over fjellet. Vi valgte det siste alternativet og gikk opp i skyene. Dette var kanskje ikke den lureste avgjørelsen, da det aldri er lurt å gå høyt opp i drittvær. Men vi tok sjansen og ble borte i tåka på toppen. Det regnet helt ekstremt mye og vi ble søkk bløte! Helt oppe på toppen fikk jeg en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Vi hadde gått inni tåken hele veien opp og hadde ikke sett hvordan området så ut rundt oss. Plutselig da vi var på det høyeste punktet lettet tåken helt og vi så hvor høyt oppe vi var, 1300moh! Bare ti meter unna stien vi gikk på var det stupbratte fjellvegger flere hundre meter ned! Vi fikk helt sug i magen av denne opplevelsen og klarte heldigvis å komme oss hele ned av fjellet selv om steinene var såpeglatte! Denne natten braket et skikkelig tordenvær løs og teltet fikk virkelig testet seg i uvær!

Da vi gikk ut av teltet neste morgen var terrenget søkk bløtt noe jeg syntes var bra da det tidligere hadde vært så ekstremt tørt. Endelig var det litt vann å finne i bekkene.

Et par dager senere gikk vi ned 900 høydemeter på en dag! Vi gikk ned i en av Norges dypeste daler, Gudbrandsdalen. Nede i Ringebu la vi oss inn på et hotell for å hvile kroppen i en dag. Dette har vært en lang etappe i krevende terreng og værforhold. Jeg gleder meg allerede til neste etappe som går i et av mine favoritt områder i Norge, nemlig over de lavdekte toppene mot Alvdal.