Sunnmørsalpene på sitt beste! – Påska 2018

INNEHOLDER PRODUKTPLASSERING I SAMARBEID MED GREENADVENTURE

Yes! Endelig påskeferie! Etter en hektisk uke på skolen var det digg med ferie. Planen fremover var selv etter min smak ganske intens da jeg ikke skulle være hjemme en eneste dag i påska, kun være på farta. I første delen av påska skulle jeg tilbringe en liten uke på en hytte i Sunnmørsalpene.

Etter 40 minutter i bil og to timer på fly var jeg kommet med til Ålesund hvor jeg skulle tilbringe natten.

Ålesund

Neste dag startet jeg med å gå en tidlig morgentur opp på Aksla fjellet midt i Ålesund. Jeg har vært i Ålesund flere ganger, men har aldri tatt turen opp på dette utkikkspunktet.

På vei mot Aksla

Jeg små-jogget opp over 400 trappetrinn til toppen hvor jeg fikk se en vanvittig flott utsikt utover byen.

Etter 10 korte minutter med fotografering og filming tok jeg og min far turen ned igjen. På nedturen gjaldt det og ikke snuble for så å dette ned flere hundre trinn… noe vi heldigvis klarte;)

En av mine favoritter!

Deretter handlet vi det meste av maten fra en av matbutikkene i Ålesund før vi pakket leiebilen og kjørte inn i fjellheimen. Det meste av denne dagen gikk til å gjøre klart hytta, skuffe snø og bære bagasje. Heldigvis rakk jeg en kort kveldstur hvor jeg fikk testet ut mine nye truger (Tubbs Mountaineer). Jeg er veldig fornøyd med disse trugene og kan med sikkerhet anbefale slike til andre som er på jakt etter truger til neste sesong. Været denne ettermiddagen var noe overskyet, men fjellene var synlige, noe som etter min mening er det aller viktigste.

DSC_5969.jpg3

Tester trugene på kvelden

Dag tre ble brukt til å teste trekket i lett overskyet vær, og på dag fire gikk jeg en herlig runde på langrennsski. Dette er ikke særlig spennende å lese om så jeg foreslår at vi hopper rett til dag fem!

Soloppgang på dag 5

Vekkerklokka sørget for en tidlig start på dagen og soloppgangen på fjelltoppene var nydelig. Været var helt legendarisk – blå himmel og null vind! Planen var å gå opp på Ausekaret som er en av de høyeste og flotteste toppene i området på 1202 moh.

Jeg har vært på denne toppen før for vet at denne turen er veldig lang og krevende, men utforkjøringen og utsikten er helt fantastisk.

Fra forrige tur på denne toppen (2017)

Trugene ble satt på og slalåm-utstyr festet på sekken, vi var klare!

Det er flere grunner til at vi begynte dagen tidlig, den viktigste er at snøen har frøse over natten og at man dermed kan gå oppå uten å synke ned med trugene. Et bonus er også at man har fjellet helt for seg selv da de fleste andre sover.

Etter en times tid med gåing begynte sola å bli sterkere og solkrem ble tatt i bruk for ikke å ende opp som en tomat. På vei oppover med Nysætervannet i motsatt retning ble utsikten bare bedre og bedre. Føret var helt perfekt, skare med ti centimeter nysnø! Jeg gledet meg allerede veldig til nedkjøringen!

Pause

Lenger oppe mot toppen ble signingen brattere. Dette er heldigvis ikke noe problem med disse trugene hvor man kan løfte helen slik som på randoneeski. Trugene har også store gripeklør på undersiden som gjør at man har topp feste hele tiden.

Litt over halvveis på turen begynte energinivået å synke. Jeg er en over gjennomsnittet aktiv person og trenger omtrent en million kalorier om dagen. Heldigvis rakk jeg å motta en pakke fra Greenadventure før jeg dro til Sunnmøre.

Tror jeg fikk med litt papir i dette jafset;)

Denne bedriften er min nyeste sponsor på bloggen, og de lager te, kaffe og energibarer som er veldig greie å ha med på tur. På denne turen hadde jeg med to energibarer, en med smak av cashew nøtter og en med kokos smak.

Min mening er at disse barene er blant de beste på markedet når det kommer til smak, vekt og kalorier. Alle deres produkter er økologiske samt laktosefrie og inneholder kun fruktsukker! Disse produktene har vunnet flere priser og brukes blant som feltrasjoner i det Danske forsvaret. Les mer om disse produktene på deres hjemmeside her!

Høyere oppe ble vinden mye kraftigere og temperaturen føltes raskt kaldere.

Telelinsa knipser magiske bilder!

Da vi kom opp på toppen gjemte vi oss for vinden bak varden hvor vi skiftet tøy og sko.

Etter en stund med fotografering og filming festet jeg slalåm skia og satte utfor!

Endelig! Tid for litt fart!

Den første delen av utforkjøringen er den bratteste, og det er derfor viktig med mange svinger for å klare å bremse farten. Det var en utrolig opplevelse å suse nedover med utsikt utover tusenvis av spisse topper i alle retninger!

Jeg tok flere korte stopp på vei ned for å nyte omgivelsene, ikke ofte man opplever vær som dette! På vei ned møtte vi flere som var på vei opp i motsatt retning. Jeg er glad vi begynte tidlig da snøen lenger nede allerede var begynt å bli mykere. Etter omtrent 40 minutter var vi nede igjen ved bilen etter en herlig topptur!

Nede i dalen var temperaturen mye høyere enn på fjellet, skikkelig påskevær denne dagen! Nå var beina rimelig gående etter mange timer med aktivitet så det skulle bli digg med noen timer på verandaen i sola! I morgen drar jeg hjemover på ettermiddagen for å pakke til Norge på langs som starter dagen etter fra Lindesnes! Første etappe er på ca. 140 effektive kilometer til Evje!