Ned Skuggnatten i puddersnø!

«Fy søren! Det er vanvittig tungt å gå i dyp løssnø!» Andre dagen på Gautefall dro jeg og min far til Treungen i sør-enden av det massive Nissevannet for å bestige Skuggnatten på over 700moh!

Opp til toppen er det omtrent 500 meters stigning noe som får svetten til å renne! Jeg hadde slalåmski og sko på ryggen (ja jeg vet, må få kjøp meg randoneeski…) og gikk på truger med hevet hel noe som fungerte overraskende bra.

Skuggnatten i sikte!

Etter vi hadde passert Bergklyvdalen startet stigningen for fullt! Jeg gikk rolig, men rett opp og pappa hadde fjellski og feller og måtte gå sikksakk oppover fjellsida. Vi fulgte linjene i terrenget og prøvde å gå der det var slakest.

Etter omtrent en time var vi kommet opp på fjellryggen ved Baremslandsfjellet. Her tok vi en kort stopp og fikk i oss litt ny energi.

Bratt terreng med truger og hevet heler.

Videre gikk vi en times tid forbi Solhola og stoppet rett på nedsiden av Skuggnatten. Grunnen til at vi ikke gikk helt opp var for å rekke ned før det ble mørkt. Jeg ville gjerne rekke å få tatt noen bilder med bra lys til dette blogginlegget… Og jeg er ganske sikker på at det var verd det, for jeg endte ut med noen ganske rå bilder!

Utsikt over Nisservann

Så var det bare å pakke om. Jeg klipset av ski fra sekken og tok ut skoa, så festet jeg trugene på sekken og var «good to go!».

Jeg kastet meg utfor og fikk opp farta! Det hadde snødd en god del denne natten så løssnøen var enda dypere i dag! Jeg sank dypt ned flere ganger og snøen sprutet opp i ansiktet som gjorde meg «halvblind» i perioder. Jeg kjørte sikksakk mellom trærne og prøvde mitt beste å ikke å krasje.

Etter noen timer med slit er det digg å få litt fart!

Det gikk overraskende fort å kjøre ned i forhold til hvor lang tid det tok å gå opp! Etter bare 20 minutter var vi nede igjen ved bilen i Treungen. Det ble noen ministopp for bilder og film, men vi rakk ned før det ble for mørkt.

All snøen som hadde sprutet meg ned hadde nå smeltet og jeg var søkk blaut! Nå gjenstod kun en liten halvtime i bil til Gautefall og få tørket opp på hytta!

Mye og dyp snø!

Denne turen var bare en oppvarming til hva som skjer om tre uker i påska! Da reiser jeg til Sunnmørsalpene for å kaste meg utfor enda mye høyere og brattere topper med forhåpentligvis enda dypere løssnø! Gleder meg allerede!

Sunnmøre i fjor, får håpe jeg er heldig med været i år også…

Har du ikke sett den nyeste videoen min? Sjekk den ut her (abonner også gjerne på Youtube-kanalen, det setter jeg stor pris på):