Enkel topptur med GOD utsikt nær Gautefall

Jeg rakk akkurat å komme hjem fra skituren i Telemarks-heiene før det var å pakke om til ny tur dagen etter! Jeg og familien hadde leid hytte på Gautefall som var utgangspunktet for turene mine denne helgen. Det ble gøyale utforkjøringer i dyp og utørt puddersnø!

Kan ikke klage på været…

Vi kom opp på ettermiddagen og derfor rakk vi stort sett bare flytte inn på hytta, lade og gjøre klart alt kamerautstyret og planlegge turer for de neste to dagene. Jeg og min far endte ut med å ta turen til Hegnenuten nord for Gautefall neste morgen.

Fint vær og urørt pudder-snø!

Fristet av det fine lyset pakket vi dagstursekkene og la av gårde fra alpinanlegget på Gautefall tidlig på morgenen. Denne turen er ikke særlig lang, men man må opp en god del høydemeter i løssnøen og får belønning med en vanvittig flott utsikt på toppen!

Gammel furu, kult motiv;)

Denne dagen var været bare helt fantastisk, ikke en eneste sky på himmelen! Det var vanvittig fint å gå oppover i solsteiken og se utsikten bli bedre og bedre for hvert skritt.

Nå begynner utsikten å bli bedre!

Etter en liten time var vi oppe! Wow utsikten er fin! Vestover ser man ned i dalen mot Nissevannet, Treungen og opp på de mektige Seterdalsheiene. I retning Øst ser man utover mot det svære Bjorvatn og dalen øst for Gautefall. Jeg så også ned på alpinbakken hvor alle menneskene så ut som små maur som kjørte sikksakk ned fjellet.

Yess! Oppe! Vanvittig fin utsikt!

Jeg hadde med hengekøyen Draumr 3.0 fra Amok som jeg brukte under lunsjpausen. Digg å ligge i solsteiken i en hengekøye over bakken! Hovedgrunnen for at jeg tok den med var slik at jeg kunne ta av skia uten å synke milevis ned i snøen. Vi hadde en lang lunsjstopp i sola før vi pakket sammen og startet utforkjøringen.

Amok Draumr 3.0

I sekken hadde jeg diverse kameraer og droner så jeg måtte helst ikke falle… Jeg valgte en rute som ikke var altfor bratt ned igjen. Dette er en flott og enkel liten tur som jeg absolutt anbefaler hvis du er på Gautefall. Det er faktisk mulig å følge skisporet et stykke opp i heia før du må skjære østover ut i terrenget den siste biten.

Nå er det neste på agendaen slalåm og deretter middag på hytta! Væremelding sier dessverre at finværet blir byttet ut med gråvær og mulig snø i morgen. Det er uansett ikke så nøye «det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær», tur blir det uansett! I morgen er det planlagt en ganske heftig en også!

Har du ikke sett den nyeste videoen min? Sjekk den ut her (abonner også gjerne på Youtube-kanalen, det setter jeg stor pris på):

2 thoughts on “Enkel topptur med GOD utsikt nær Gautefall

1. Hei !

En super fil av turen deres. Det var virkelig gøy å se på.
    Supert med solskinn siste dagen, etter mye grått vær.