På oppdagelsesreise i hjerte av Botswanas villmark – Del 3

WOW!!! En løve! Midt i hovedveien! Den ville tydeligvis være fotomodell, så vi fikk knipset noen stilige bilder på veldig nært hold, en god start på dagen!

Vi dro tidlig av gårde fra Savuti camp i Chobe nasjonalpark, og var på vei til neste camp ved Moremi. En fem timers kjøretur på VELDIG dårlige veier ventet…

Dyrelivet var rikt som vanlig her nede, vi så mange ulike hjortedyr, bøfler, sebraer og elefanter.

Det er bare så mye mer å se på langs veien sammenlignet med i Norge. Det finnes et mylder av sandtrack (bilveier) å velge mellom når en kjører. Det finnes heller nesten ikke skilt på landveiene i Botswana. Etter litt knoting med kart og GPS, var vi endelig fremme i Moremi.

Denne campen var litt annerledes enn de to forrige vi har vært på så langt.

Vi skulle ikke lenger sove i våre egne telt, og hadde vi litt bedre plass her. Campen lå fint til ved en sideelv av Okavango delta. Det passerte elefanter og flodhester forbi, fantastisk plass for fotografering!

På ettermiddagen dro vi ut på en guidet safari, campen tillater ikke kjøring med egen bil, dette er fordi området er en labyrint av skogsveier med mange dype kryssinger så det er vanskelig å finne frem om man ikke er kjent, i tillegg ønsker de å begrense slitasjen på området.

Guiden vår var lommekjent i området og sporet opp flere fine dyr som vi kunne knipse.

Vi var på mange safarier i løpet av de to ukene her i Botswana, men på morgenen dagen etter var vi uvanlig heldige!

Først kom vi helt innpå en flokk med villhunder, noe guiden vår, som kjører her hver dag, ikke hadde sett på to måneder! Dette sier noe om hvor sjeldent det er.

En liten stund senere så vi to hunløver som lå og hvilte i gresset, alltid like gøy å se ville løver!

For å toppe det hele, sporet vi opp en svær Leopard som satt i toppen av et dødt tre! Helt ellevillt! Som om den var stilt opp for å bli tatt bilde av!

Å se dette dyret i toppen av et dødt tre var en utrolig opplevelse!

De to dagene på denne campen var helt supre, vi så alt fra dødelige slanger til digre elefanter. Vi fikk også hilst på de hyggelige menneskene som driver campen som vi traff  første gang vi var her i 2013, sjekk ut fotografen Shaun som driver campen på instagram her: https://www.instagram.com/shaun_malan_photography/

Jeg kan ikke skrive altfor detaljert om hendelsene her, da ville blogginnlegget aldri stoppet, derfor prøver jeg å nevne det viktigste.

Etter to flotte dager på denne campen, kjørte vi tilbake til Maun igjen. Her var vi en dag før vi dro videre til en nye camp midt i Okavangodelta, på en halvøy.

Vakker solnedgang

Vi leverte fra oss bildene i Maun og tok småfly inn til campen, noe som i grunnen var en stilig opplevelse i seg selv! Det var kun plass til fem stykk i hvert fly!

Vi landet, etter en time i luften, på en liten grusstripe midt i ingenmannsland.

Herfra ble vi hentet i solide bilder for så å bli kjørt til campen som lå en times tid unna. På veien så vi et tosifret antall ulike arter!

Campen lå fint til med en vakker utsikt utover vannet. Vi ble vist rundt av de ansatte og fant hytta som skulle være hjemmet vårt de neste to dagene.

Etter et lite måltid, dro vi ut i båt, en kjempefin opplevelse.

Frese rundt i de smale kanalene og se på flodhester og elefanter, vakkert!

Neste dag dro vi ut på bilsafari, jeg var spent på hvordan dyrelivet var sammenlignet med de andre campene. Det skuffet ikke.

Etter kort tid kom vi tett innpå to svære hannløver. Vi fikk også et glim av en leopard med unge godt gjemt inni en hul trestamme.

På ettermiddagen utfordret de ansatte oss i fotball. Det ble Norge mot Botswana! Vi holdt ikke ut lengre enn 20 minutter på grunn av varmen. Norge vant og jeg scoret! Du kan se hele kampen i superrask film i videoen jeg har laget fra siste delen av turen, i slutten av innlegget!

Dagen etter dro vi ut på en Mokkoro tur. Dette var skumle saker! Det var som å sitte i en ustødig kajakk. Rund oss kunne det være flodhester og krokodiller. Jeg så en krokodille bare to meter fra Mokkoroen!

Det er flere som har veltet i slike ustødige båter, men heldigvis gjorde ingen av oss det!

Litt senere på dagen reiste vi på fisketur i elva.

Pappa fikk en fin gjeddelignende fisk, gøy!

Guiden som kjørte oss ut kastet den ut i vannet i nærheten av en fiskeørn og umiddelbart etter fisken hadde landet i vannet kastet ørnen seg etter og fanget fisken.

Fikk filmet dette, så jeg anbefaler å ta en titt på videoen nedenfor.

Etter to supre dager på campen, dro vi tilbake med småfly til Maun.

Dagen etter startet den lange flyturen hjemover til Norge.

Botswana eventyret var over! Jeg har skrevet og lastet opp bilder fra deler av turen her på bloggen, men det er vanskelig å oppsummere og gjenfortelle en slik tur med så mange opplevelser og øyeblikk, jeg håper likevel du som leser har fått et lite innblikk i turen min. Det har vært en ubeskrivelig flott opplevelse som jeg kommer til å huske resten av livet!

Video fra turen (abonner gjerne på kanalen):