Sjeldne syn ved Savuti camp i Botswana

Etter to døgn i Moremi nasjonalpark satte vi kursen videre mot et nytt område, Savuti i Chobe nasjonalpark.

På vei til Savuti campsite

Vi dro tidlig på morgenen, men kom fram seint på kvelden da veiene her er skikkelig dårlige. 11 mil på 6 timer – det er ikke vanlig kost i Norge. Dette området er tørrere og er kjent for løver og elefanter. Leiren ble rigget opp før mørket kom. På veien hadde vi kjøpt med oss en del ved av lokale som selger langs veien. Det er viktig med bål på kvelden for å holde dyrene vekk.

Solnedgang fra leiren

I løpet av natten hørte jeg løver rett ved bilene og elefanter som veltet trær for å få friske blader i tretoppene, ikke noe jeg hører når jeg ligger i telt hjemme i Norge! Ikke lett å sove med så mange nye lyder.

Etter en herlig havregrøtfrokost tidlig neste morgen var planen å kjøre en lang dagstur i området.

C0015.00_05_54_12.Still005

Flere tusen år gamle tegninger

Vi kom til en plass hvor det sto et gammelt slitt skilt som pekte mot en topp på en sti. På skiltet sto det at stien skulle føre oss til noen flere tusen år gamle «Rockpaintings».

Disse tegningene var risset inn i ett av de få fjellene i området, fasinerende å se hvordan de har tegnet inn sjiraffer og sebraer i fjellet. Noe annet som var fascinerende her er at kun få høydemeter opp er det en utsikt som var helt ekstrem! Botswana er omtrent helt flatt, men når man først kommer litt opp i høyden ser man så langt øyet kan se!

C0015.00_05_49_01.Still004

God utsikt!

På vei hjemover i ettermiddagslyset, etter mange timer med kjøring, var vi fulle av inntrykk fra vanvittig flott natur og fra å se på afrikanske dyr på nært hold. Det er så mange på så kort tid.. struts, elefanter, impalaer, kuduer, osv.

Mega Baobab tre!

Jeg hadde foreløpig til gode å se noen av de mer sjeldne dyra, men etter middag dro vi ut igjen på en kort kveldstur. Det tok ikke lang tid før vi fikk øye på en annen safaribil. Nysgjerrige som vi er dro vi bort til den. De fortalte oss at de hadde sett en Leopard, og at den trolig var like i nærheten.

Impalane hører rovdyr, kanskje Leoparden?

Vi kjørte i retningen vi trodde den hadde gått. Flaksen var tydeligvis på vår side da den etter ti minutter kom gåene og krysset rett foran bilen vår! Jeg hadde aldri vært så nær en Leopard før (denne rekorden skulle ikke vare lenge, senere på turen kommer jeg veldig nær en ny Leopard). Vi fikk flere gode bilder og videoer fra opplevelsen.

En utrolig opplevelse å se denne ville Leoparden, dette er forresten mitt favoritt dyr

Leopardtreffet gjorde hjemkomsten til campen litt forsinket, men vi rakk det før det ble mørkt. Bålet ble fyrt opp og mørket kom. Stjernehimmelen her var bare helt utrolig! Alle var tidlig til sengs denne kvelden fordi vi skulle opp 05.30 neste morgen å få med oss soloppgang og morralyset!

05.30 krabbet jeg ned fra teltet på taket av bilen, jeg var fortsatt usikker på om jeg var våken eller om jeg drømte. Det var jeg nok ikke aleine om. Litt frokost gjorde susen. Straks teltene var pakket sammen begynte det flotte lyset å komme og soloppgangen nærmet seg.

Vi hadde en lang kjøreetappe foran oss! Den første timen tok vi noen fine bilder av en vakker og blodrød soloppgang.

C0196.00_00_29_04.Still003

Vakker soloppgang!

Målet for dagen var å kjøre gjennom Chobe til en ny camp i utkanten av Moremi nasjonalpark. Dette skulle vise seg å være en innholdsrik men lang kjøretur til et område hvor jeg kom til å se mange sjeldne afrikanske dyr. Men dette får du lese om i neste innlegg fra turen.

Fortsettelse følger…

Har du ikke fått med deg de to første videoene fra turen? I så fall så finner du de nedenfor: