Telting blant ville dyr i Afrika!

Jeg har vært på mange teltturer i Norge fra jeg var liten, men på denne turen skulle jeg prøve ut turkunnskapene mine på et helt annet kontinent!

Rimelig flatt!

Jeg vet at det er mange nordmenn som reiser til Canada eller Alaska for å dra på tur, fordi naturen er relativt lik som i Norge, bare villere. Landet jeg skulle tilbringe de neste to ukene i har derimot en helt ulik natur, jeg skulle til Botswana som er et land sør i Afrika!

Kuduer som går gjennom sivet

Etter over et døgn med reising, noe som er ganske langt i mine øyne, var jeg fremme i den lille byen Maun i Botswana.

Her leide vi (jeg, familien min og en annen hyggelig familie) taxier til huset vi skulle bo de neste tre dagene. Vi kjenner en snill familie som bor her i Maun som vi fikk lov til å bo hos, snilt av dem!

Elva som renner gjennom Maun

Vi kom frem på ettermiddagen og resten av dagen gikk mest til å flytte inn og se oss litt rundt.

Det er vinter i Botswana på denne tiden av året, så de lokale mente det var iskaldt. Jeg som kommer fra Norge var derimot litt uenig, 30 grader på dagen og ned i 15 på natta vil jeg ikke si er iskaldt!

C0178.00_00_00_39.Still001

Kraftige biler!

Andre dagen kom leiebilene våre, to svære Landcruisere. Man trenger kraftige bilder for å kjøre på innlandsveiene i Botswana! I bilene fulgte det med mye utstyr, det var telt på taket av bilen (tomanns) og et telt i bagasjerommet.

Senere på dagen kjørte vi til et helikopterselskap i nærheten av flyplassen. På veien fikk vi testet ut bilene, de var gode å kjøre, kraftige som en traktor.

Helikopteret vi skulle fly

Jeg steget inn i helikopteret ved siden av piloten, dette skulle bli gøy, jeg gledet meg veldig!

Etter kun ti minutter i luften begynte jeg å spotte dyr, elefanter, sebraer, sjiraffer, antiloper, bøfler, gnuer osv.

Krokodille som ligger å soler seg

Piloten hadde åpenbart drevet med dette en stund, da det var han som la merke til dyra først nesten hver gang.

Etter en time i luften landet vi igjen på flyplassen i Maun, etter en fantastisk opplevelse!

Dette var bare en smakebit på hva jeg hadde i vente.

På dag tre dro vi til en matbutikk i byen, vi måtte handle mat for noen dager i telt. Det er ikke anbefalt å drikke vannet i springen i Botswana, derfor måtte vann også handles inn. To familier drikker mye vann på en liten uke, det ble nærmere 100L.

Denne ville si hei

Ganske tidlig neste morgen (klokken seks) startet vi dagen.

Disse sværingene krysset veien rett foran oss!

Døgnrytmen blir snudd litt rundt da det mørkner halv syv på kvelden og lysner i sekstiden.

Etter nærmere fem timer i bil parkerte vi ved en av Okavangodeltaets mange sideelver. Navnet på denne leirplassen var nesten umulig å si riktig (Xakanaxa). Her måtte vi være litt obs på flodhester og elefanter.

Fine dyr!

Planen var at vi skulle være her i to dager, første natten var en opplevelse i seg selv. Ute var det ekstremt mange forskjellige dyrelyder overalt. Fra teltet hørte jeg flodhester som plasket i vannet, elefanter som knakk trær. Jeg lå oppe store deler av natten og hørte på alle lydene, det var veldig spennende, men ulempen var at jeg ble litt trøtt dagen etter…

Etter en rask frokost i sekstiden på morgenen kjørte vi ut i leiebilene for å prøve å spotte noen dyr.

DSC_3375.jpg1

Dyr var det nok av! Vi så dyr langs veien nesten hele tiden, elefanter som krysset veien, flodhester som lå og vaka i vannet, antiloper som spratt lett i terrenget, gnuer i store flokker og fugler i trærne.

Third Bridge er en ganske kjent trebro i området. Vi kjørte over denne broen på rundturen vår fra leiren.

Elevkryssingen må filmes

Det var en enkel trebro med akkurat plass til en stor landcruiser i bredden. Siste delen av elva måtte man kjøre uten bro, her gikk vannet helt opp til panseret på bilen!

Jeg filmer til videoen fra turen, sjekk den ut nederst i innlegget og abonner gjerne på kanalen min!

Dette var turens første safari, en veldig gøy opplevelse! Jeg gledet meg til å se mer, det var mange dyr igjen å se!

Neste dag pakket vi sammen teltene og satte kursen mot Chobe narsjonal park, et litt tørrere område.

Her skulle vi sove på Savuti campsite. Jo lenger inn vi kom, jo dårligere ble veiene.

Området er kjent for mye elefanter, løver og hvis men er heldig kan man også se Leoparder.

Jeg velger å dele denne turen opp i flere innlegg, fordi turen er såpass lang og så innholdsrik av opplevelser. Så hvordan det går videre får du lese om litt i neste blogginnlegg fra turen. Fortsettelse følger…

Ps. Sjekk ut video fra første delen av turen under:

Flott solnedgang!

Men hvis du ikke allerede her sett videoen jeg har laget fra første delen av turen, kan du sjekke den ut under, abonner også gjerne på Youtube-kanalen min, det setter jeg stor pris på:)