Øyhopping utenfor Tvedestrand

Etter å ha vært to uker i utlandet, var det deilig å dra ut i båt på øyhopping, som jeg kaller det. Denne gangen hadde jeg og familien min med telt, så vi måtte satse på å finne plass til å sette opp telt på holmene.

Vi kjørte fra Tromøya og videre innaskjærs forbi Kilsund og inn til Eikelandsfjorden hvor vi endte ut med å legge oss på Fårholmen. Denne lille holmen var ganske kupert med mye skog, men veldig fin. Midt på holmen var det en liten gresslette som var perfekt egnet for telt!

Fin teltplass

Etter teltene var satt opp, ble fiskestangen raskt pakket frem, her skulle det fiskes! Været var derimot ikke det beste. Mange regnbyger og sterk vind gjorde det litt mindre fristende, men vi fisket en stund likevel. Det ble tre fine makreller, og jeg kan love deg at de kom fort i panna!

En av de tre makrellene

Etter et herlig måltid fyrte jeg opp et lite bål i vannkanten, helt forsvarlig, det var bløtt i terrenget også. Da bålet hadde fått litt glør tok jeg på meg badebuksa og hoppet i havet, litt kaldt! Bålet gjorde at jeg raskt fikk varmen i meg.

Etter en stille natt i den friske havlufta var våknet jeg litt ekstra tidlig (klokken 05.00). Det var lyst som dagen og ubehagelig varmt i teltet. Jeg dro opp glidelåsen litt på teltåpningen for å få litt ekstra lufting, det hjalp godt. Jeg klarte å få sove igjen og våknet tre timer senere.

Svaner på besøk

Denne dagen kjørte vi båt over til Sandøya. Her gikk vi en runde rundt hele øya. Hvis du er i området anbefaler jeg å ta en runde på denne øya, som er veldig fin å gå tur på. Øya har fin natur, spesielt i naturreservatet. På øya finnes det også flere lokale folk som lever av det de gjør der. Blant annet restauranter, lokale bakerier, kunstnere som selger ulikt håndarbeid osv.

1. 2016-07-01 18.54.30

Mange av disse stillehaveøstersene på bunnen!

Det var mye fint å se på Sandøya, men været ble stadig dårligere og værmeldingen så ikke akkurat lovende ut. Vi bestemte oss for å reise hjem, og bli der til været lettet litt. Det er bare spørsmål om når og hvilken øy eller holme vi skal besøke.