En sværing I håven! – Ørretfiske I Fyresdal

Etter kun fem dager hjemme, ble fristelsen for stor. Jeg reiste jeg opp til Fyresdalen på ny. Denne gangen var målet å gå opp til et lite vann med få og store fisk. Kanskje jeg kunne lure en voksen ørret oppi håven?

På vei inn til vannet, mye myr i starten

Jeg vil ikke røpe hvilket vann jeg fisket i, da det er få fisk igjen og hvis mange fisker der vil det fort gå tomt. Men det tok omtrent en time å gå inn i rask marsj og det var en del stigning.

Før jeg dro så jeg at været var meldt veldig ustabilt første timene av turen. Da jeg kom opp begynte det plutselig å hølje ned, og få minutter senere var det stille og sol. Yr traff bra i dag.

Fin utsikt når været letter

Allerede på første øyekast utover vannet så jeg flere digre vak! Her er det fisk, og den er stor! Jeg fisket i flere timer og kastet midt i vakene, men fisken ville bare ikke bite, irriterende!

Plutselig, på et langt kast utover mot en liten holme rykket det til i stanga, det var fisk! Endelig var det action! Jeg var max konsentrert. Kampen om å få denne fisken på land, var nok en av de lengste jeg har hatt.  Den raste utover ennå jeg hadde strammet bremsen. Etter omtrent et kvarter kunne jeg se fisken et par meter fra land. Det første jeg la merke til var at den ikke hadde bitt på, jeg hadde huket den i siden! Det var nok derfor den var så unormalt tung å dra i land. Ørreten var helt utslitt når den nærmet seg håven min, og ble med helt opp på land.

Hærlig fisk!

Ørreten veide ca. 800 gram, i underkant av kiloen, fin fisk! Da ble det middag i dag også!

Ørreten ble stekt og smakte nydelig. Men det ble med bare denne ene, slik er det i dette vannet, man får gjerne ikke mer enn en eller to.

Godt med stekt fisk til middag!

Neste dag prøvde jeg ut noen småvann i nærheten som jeg aldri hadde fisket i før, men der var det ingen tegn til fisk. På vei tilbake til bilen fisket jeg meg langs vannet som jeg hadde fått fisk i dagen før. Det vaket flere plasser, men fisken ville ikke bite uansett hva jeg fisket med. Jeg prøvde makk, flue, sluk og spinner, men fisken var ikke sulten.

Dagen før hadde jeg åpnet magesekken på fisken jeg fikk, og den var stappfull med Fjærmygg. Fisken var tydelig glad i myggen som lander på vannflaten, og kanskje for mett til å være klar for hva jeg tilbydde.

Onkel var med på tur, hyggelig med selskap!

Selv om jeg på denne turen kun fikk en fisk, så var jeg storfornøyd med fangsten. Det var en stor opplevelse å dra ørreten inn, og den kjentes som en ørret på nærmere to kilo siden jeg huket den i halen!

Nå blir det en stund til neste telttur i Norge, jeg reiser til utlandet og skal blant annet sove i telt der, gleder meg!

Det kommer forresten video fra denne turen også, må bare redigere den først. Fikk ørretopplevelsen på film! Hvis ikke du har sett videoene mine, så anbefaler jeg deg at du sjekker ut Youtube – kanalen min Norwegian Adventures!

4 thoughts on “En sværing I håven! – Ørretfiske I Fyresdal

1. Takk for fin tur i fyresdal. Den store fisken var ikke bitevillig, men godt du fikk en på underkant av kiloen, som vi kunne spise. Fin natur og herlig å sove i telt.