Nå har fisken endelig begynt å bite på fjellet!

På vei hjem fra klasseturen til Rjukan hoppet jeg av i en sving i Treungen traktene. Derfra gikk jeg alene østover opp i heia fra Treungen.

20170524_190955

Utsikten fra leiren ved Småtjønnane

Etter litt over en time var jeg oppe ved Småtjønnana, ca. fem kilometer å gå fra Treungen, men over 300 meters stigning. Det var en tyngre marsj enn jeg tenkte meg da sekken var pakket for nesten en uke på tur og det hjalp heller ikke på at det var nærmere 30 grader i skyggen!

20170524_180932

Oppe ved Småtjønnane fant jeg meg en fin teltplass, men jeg fikk dessverre ikke fisket noe fordi jeg ikke bar med meg fiskestangen på klasseturen. Jeg vet heller ikke om det er fisk i vanna der oppe. Jeg brukte ettermiddagen og kvelden til å lese. Digg å ta det litt med ro iblant.

Neste morgen pakket jeg sammen sakene igjen for å gå tilbake til Treungen. Her nede ble jeg hentet av pappa som kjørte meg videre til nord-øst i Fyresdalsheiene. Pappa ble med på resten av turen, hyggelig med selskap!

Setersdalsfjella begynner å bli synlige i bakgrunnen

Planen for turens startpunkt var rett forbi parkeringsplassen til Roan (et av de høyeste fjella i Fyresdal, har vært der flere ganger). Rett etter innkjørselen til Roan ved Hauggrend møtte jeg på en stengt bom. Veien var stengt i vårmånedene på grunn av teleløysing. Tydeligvis var noen litt trege med å åpne veien igjen etter vinteren, da veien nå var tørr og fin.

20170526_123113

Herlig vær og flott utsikt

Det var ingen måte å kjøre videre på, da var det bare å laste ut bagasjen fra bilen å gå til fots. Det var litt surt å gå hele denne strekningen ekstra, det ble faktisk 4 kilometer og 200 høydemeter ekstra!

Målet var å gå helt opp til Nordre Valevatn første dagen. Men da avreisen ikke var helt tidlig, kombinert med overraskelsen med bommen, rakk jeg ikke helt opp første dagen. Jeg la meg på ca. 750 meter før siste stigningen opp til vannet.

C0064.00_00_56_22.Still001

Snart fremme, Nordre Valevatn

Neste morgen ble det avgang rett etter frokost for at varmen ikke skulle bli for sterk. Over tregrensen ble utsikten vanvittig flott, særlig de flotte snødekte Setersdalsfjellene.

C0064.00_00_17_33.Still002

Etter å ha laget leir og blitt litt kjent i området var temperaturen så høy at jeg ikke orket å gå for å fiske. Det var et fint svaberg med rennene vann som jeg vasset i med jevne mellomrom for å kjøle meg ned. Det var nok over 25 grader og ganske stille.

Digg å kjøpe seg ned!

Dagen etter var det fisking som sto på agendaen.

Jeg hadde aldri fisket i vannet før, så jeg visste ikke hvordan fisket ville bli. Varmen de siste dagene hadde nok fått en boost på biteviljen til fisken.

Det tok ikke mange kast før det beit på en fin ørret på ca. 400 gram.

Fin farge!

Det var flere plasser langs land som det var ganske grunt, men det var fullt mulig å kaste med sluk og spinner.

C0064.00_02_06_11.Still003

Action!!! Fult fokus!

Etter noen timer med fisking var totalfangsten fire ørreter. Den største var på 600 gram (se bilde lenger nede i innlegget), fin fisk! Jeg bruker alltid å steke fisken når jeg er på tur, men denne gangen ombestemte jeg meg og kokte de røde beinfrie stykkene. Det ble en herlig kveldsmat!

Herlig kveldsmat

Neste morgen våknet jeg brått fra drømmeland, det tordnet og blitzet godt!

Surt vær!

Jeg hoppet ut av posen i en lynfart to timer tidligere enn normalt! Vel ute av teltet så ikke himmelen særlig lovende ut, mørke skyer og kraftig regnvær. Rart hvor fort været snur i fjellet, da jeg la meg var det sol, blå himmel og høy temperatur.

Man må være forsiktig når det lyner og tordner i fjellet og man er et av de høyeste punktene med fiskestang som antenne! Jeg pakket sammen alt sammen på få minutter. Jeg vurderte å gå nedover til bilen, men bestemte meg istedenfor å avvente å se om være ble noe bedre.

Jeg gikk ned til vannet for å komme litt lavere i terrenget og samtidig få fisket litt. Det tok omtrent en time før jeg var sikker på at det var bedre vær på vei. Da bestemte jeg meg heller for å ta en lang fisketur langs vannet og gå ned til kvelden istedenfor.

Roan i bakgrunnen

Det var en smart avgjørelse! Like etterpå beit det på flere fine ørreter, kjempegøy!

Turens største!

Været var ikke lenger grått, det ble faktisk sol og varmere! Fisken virket enda mer bitevillig denne dagen. Totalt denne dagen fikk jeg seks fine ørreter som ble renset og tatt med hjem til kvelds.

Turen ble en av de sjeldne opplevelsene. Jeg fikk fint vær og det var varmt, fisk ble det også, faktisk 10 stykk totalt (fin størrelse også, ingen under 300 gram).

Hit må jeg tilbake om ikke for lenge, Valevanna er fine vann med vakker natur.

Friskt fjellvann! Deilig på vei ned!

PS! Sjekk ut video fra turen om litt (må redigere den først) på Youtube – kanalen min Norwegian Adventures! Jeg fikk filmet noen kule klipp når jeg drar inn noen fine fisk!