Fortsatt vinter i fjellet!

Sekken ble pakket rett etter skoleslutt på fredagen, og det bar avsted tidlig neste morgen!

De to første kilometerne var på traktorvei

Etter en lang vinter, var jeg klar for vår i fjellet. Bjørka hadde små blader der vi parkerte bilen,  på 500 meters høyde i Øvre Birtedalen, som er omtrent to og en halv time fra Arendal. Optimistiske til at våren er i komminga, bar det videre oppover i fjellet.
Målet var å gå helt inn til sørenden av Grodvann som ligger ca. 700moh.

Kort pause ved stølen på vestsiden av Grodvann, legg merke til isen på vannet.

Jeg beregnet å bruke rundt to timer inn, men jeg fikk en overraskelse på veien som gjorde at tidsskjemaet sprakk kraftig. MYE snø! Jeg brukte heller nesten dobbelt så lang tid inn!
Grunnen var at da jeg kom opp på riktig høyde (700moh) og gikk på vestsiden av vannet (som er skyggesiden) lå det opp til en halv meter snø i terrenget! Jeg må også nevne at det var is på vannet, noe som begrenset fiskemulighetene. Jeg innså fort at det fortsatt var vinter her oppe!

Camp

Da jeg kom frem satt jeg opp telt og tarp, ja jeg valgte å ta med tarpen fordi det var meldt en god del regn. Før jeg monterte fiskestanga, bunkret jeg en del tørr ved under tarpen slik at det ikke skulle bli bløtt, et fint lite triks.
Jeg fisket meg nedover i kulpene mot Sandvann, men ingen tegn til fisk, helt dødt.

Fisker i iskanten

Jeg stakk handa ned i vannet og trakk den opp nesten før jeg la merke til temperaturen, det var iskaldt! Fisken står nok dypere.

Kulpene mellom Grodvann og Sandvann

Eneste håpet mitt var makk. Jeg la ut noen dobber med agnete kroker over natten.

Nudler til middag, god turmat hvis man ser bort ifra at det tar mye plass i sekken

Neste dag sjekket jeg fellene, men ingen fisk, det var bare og gi opp fiske. Hjemturen ble mye enklere etter å ha studert kartet og terrenget en stund. Denne gangen gikk jeg på østsiden Grodvann, Nestjønn og Nøstetjønn (som er solsiden) hvor det var mye mindre snø, det var så å si snøfritt. Fantastisk flott å gå i dette terrenget!!

Rutevalget sparte meg mye krefter da jeg slapp å bakse i snøen i sneglefart.

Drikkepause ved en av de mange bekkene jeg krysser på hjemturen

Det ble en fin tur, men ikke noe fisk. Før jeg dro visste jeg at det ville være kaldt og muligens noen snøflekker her og der, men jeg trodde helt ærlig ikke at det ville være mye snø og is på alle vanna.

Siste bit hjem på traktorveien

Jeg fikk god trening når det gjelder bæring av sekk, som var mye av meningen med turen. Totalstrekningen var over to mil. Neste tur blir muligens litt lenger sør da det fortsatt er vinter på fjellet i Birtedalen.

Sjekk ut Youtube kanalen min Norwegian Adventures for å se videoer fra turene mine (abonner gjerne, det setter jeg stor pris på og det er helt gratis)! Det vil komme video der fra denne turen så snart jeg er ferdig med å redigere den.

3 thoughts on “Fortsatt vinter i fjellet!