Første telttur i 2017!

Nytt år, og nye turmuligheter…

2017-01-08-13-20-44

På vei innover mot leirplass

Etter en kald periode her på Sørlandet har de fleste vannene i innlandet blitt sikre. Denne gangen skulle jeg til Flekevann som ligger sør for Mykland. Jeg har fisket i vannet før, og vet at det finnes både abbor og ørret der. Det meldt relativt kaldt (kanskje minus 8-10 om natten) og nordavind deler av tiden, som ikke er fiskevind, men nydelig sol.2017-01-07-13-14-04

Jeg gikk fra Ytre Laurak og traff sørsiden av vannet, et område jeg ikke hadde vært i før.

Det var ikke mange kilometer å gå, men omgivelsene var likevel flotte. Jeg gikk gjennom store myrer med tele, noe som er lett å gå på om vinteren da man ikke synker ned og blir blaut.

2017-01-07-13-24-00

Enkelt å gå på myrer om vinteren!

Fremme ved vannet valgte jeg å ha leir på en fin liten øy. Det var allerede sein ettermiddag, så første prioritet var å få satt opp teltet og fyrt opp og hentet ved til et bål. Ved var det heldigvis nok av da det var mye tørr furu på øya.2017-01-08-08-59-01

Det ble lite fisking første dagen og dermed ingen fangst. Kvelden foran det store varme bålet var rolig, stille og behagelig.

2017-01-07-18-23-26

Lesing foran bålet om kvelden

Jeg trengte ikke å gå langt vekk fra bålet før minusgradene krøp gjennom klærne.

2017-01-08-08-45-25

Flott solnedgang!

Neste dag gikk jeg en tur på isen meg isfiskeutstyr og bor.

2017-01-08-09-56-08

Nydelig vintermorgen

Det tok ikke lang tid før det beit på en fin liten abbor.2017-01-07-15-21-15

En god stund gikk før det var napping igjen på den andre siden av snøre. Fisken ville tydeligvis ikke bite, men bare nappe av maggoten for å få seg et lite måltid. 2017-01-08-12-47-12Men like før jeg hadde tenkt til å gi meg for dagen nappet det intenst i et hull i nærheten av leiren, det var fisk. En abbor kom opp av hullet, den var omtrent på samme størrelse som den forrige, fin stekefisk.

DCIM100GOPROGOPR0964.

Abbor

Totalt sett var det aktivt med napping, men ikke mange beit på.

Klokken går fort når man har det gøy, så plutselig var det på tide å gå tilbake. Leiren ble pakket sammen og den siste etappen var i gang.

2017-01-07-13-58-01

På vei hjemover

Været holdt seg bra hele veien, men det var blå tall på termometeret, noe som i grunnen var perfekte forhold å gå i. Etter noen kilometer var jeg tilbake der hvor jeg startet. Fiskefangsten var noe bedre enn på forrige tur, men kan fortsatt bli bedre til neste gang. Tenker det løsner litt når februar kommer, med lengre soldager.

6 thoughts on “Første telttur i 2017!

1. Er ikke kjent i de områdene du ferdes. Har vært en tur i Gudbrandsdalen og håper på Femundstraktene i feb. – april.

• Ja, det et fine områder. Har selv tenkt på å ta en vintertur i Femundsmarka for å fiske hovedsakelig røye på isen. Virker også gøy å fiske abbor på Litlesjøen i Femundsmarka på vinteren, fin størrelse på abbor en der, fikk noen fine når jeg var der i sommer.

2. Abbor er fin matfisk iallfall. Andre arter i vannet? Leste Isfiskeskolen på SkittFiske.no, der skulle man bytte hull hvis det ikke nappet etter 1-2 min! Jeg venter nå litt lenger enn det da, men har god erfaring med å lete opp fisken i stedet for å stå på samme stedet i lang tid. Fisker primært etter røya om vinteren. As always: Fin rapport!

• Takk for hyggelig tilbakemelding!
      Flekevann henger sammen med det lange Saurdalsvassdraget som begynner i nærheten av Mykland sentrum og går gjennom brannfeltet. I hele vassdraget og i Flekevann finnes det fin ørret og du kan være heldig å få abbor på kiloen! Du har rett i det at det er lurt å flytte seg ofte, man må finne fisken.
      Har du noen tips til gode røye vann eller områder?