3 dager i knottland (Birtedalen)

Etter noen dager var suget til fjellet for stort, jeg bare måtte ut på tur.

Denne gangen var planen å padle Ally kanoen inn til samme sted (og videre) som jeg gikk inn til for noen uker siden.  Dette er en lang padletur, 15 effektive kilometer totalt og to bæringer (en mellom Øyervatn og Sandvatn, og en mellom Sandvatn og Grodvatn).

2016-07-16 14.43.05

For mye bølger for padling

Problemet kom for fullt da jeg sto i enden av Øyervatn, klar til å sette ut kanoen. Øyervatn er svært og derfor har det lett for å bli store bølger. 12 ms vind fra nord vest… Jeg sto der-litt små sur, og så utover vannet, hvite skummtopper på bølgene. Dette vil ikke gå!

Jeg var usikker på hva jeg ville, men til slutt bestemte jeg med for å gå i retning av Gjevarvatn som ligger sør-øst for Øyervatn. Etter litt ompakking var det klart for å gå nedover.

2016-07-16 17.31.37

Nydelig middag

Ettermiddagen kom fort, det første jeg gjorde da jeg kom ned var å sette opp teltet og få i meg noen kalorier (det var nemlig ikke så mange igjen i skrotten). Du kan gjette hva jeg gjorde når maten var innabords, jo nå var det tid for fisking. Jeg hadde aldri vært i dette vannet før så jeg visste ikke om det var noe fisk her.20160717_105737

Det gikk ikke mange kastene før jeg kjente napp, og plutselig satt den! Etter en kort økt var fisken sliten og jeg kunne dermed håve den opp. Det var en, jeg må helst få et par til for å bli mett i kveld. Etter en liten halvtime lå fem fine ørreter klare for steking.

2016-07-16 19.55.03

Det ble fem fine ørreter dette skal bli god kveldsmat

Det viste seg at det skulle bli et godt måltid, nå ventet teltet og soveposen…

Ørret på skive er topp

Neste dag gikk marsjen mot langs Gjevarvatn og bort til Ufstjønn, og videre ned til Brutjønn. Jeg er nysjerrig på disse vannene, hva av fisk venter her?

2016-07-17 12.05.16

På vei mot Brutjønn

De første fiska fikk jeg langs Gjevarvatn, her fikk jeg ikke større enn 2-300g, det er fin stekefisk, men jeg skulle likt å få litt størrelse på den.

2016-07-17 17.22.51

Utsikt over Gjevarvatn

Da jeg kom til kulpene mot Ufstjønn var det helt klart mer fisk, men bare av samme størelsen, noen litt mindre. Her fikk jeg nesten fisk på annethvert kast, jeg tok opp alle sammen for kultiveringens skyld. Ned til Brutjønn er det 30 meters nedstigning, her var det mange fine små kulper. I en av kulpene fikk jeg napp av en kilosfisk, jeg så den i overflaten der den fulgte etter Sølvkroken spesial spinneren min. Søren at ikke den beit på!

Da jeg kom tilbake til leiren lagde jeg fileter av ørretene jeg hadde fått, de fleste var røde å fine i kjøttet.

2016-07-17 16.09.08

Fine fileter som skal smake godt i suppa

Disse (skinn og beinfrie) filetene ble kuttet opp i terninger og dretter puttet oppi Lofoten fiskesuppa. Denne suppen smakte helt himmelsk!

2016-07-17 16.38.24

Fantastisk fiskesuppe, dette var et herremåltid!

Jeg la meg litt tidligere denne dagen, grunnen var de tusen millioner mange knottene som suste rundt, knottnettingen var til hjelp, men de var plagsomme selv om.

2016-07-16 21.06.46

Knotten er en stor plage på kvelden når det stilner

Nå var kunsten å komme inn i teltet uten å slippe en fantasilion knott inn. Det gikk dessverre ikke helt som planlagt. Da jeg hadde kommet meg inn i teltet hadde gått nøyaktig to sekunder, det var dessverre for mye…

Etter en liten time med hardt arbeid var de fleste knottene drept, endelig! Nå skulle det bli godt å sove!

2016-07-17 20.12.41

Her prøver jeg å hoppe inn i teltet uten å dra med meg for mange knott

Neste morgen våknet jeg klokken 08.00, solen skinte mellom skyene på teltet slik at det ble en dødelig temperatur i teltet. Knotten var ikke så ille denne morgenen, fordi det blåste en herlig frisk bris.

molte

Moltene er snart modne i Birtedalen

Etter litt pakking var teltet nede og sekken pakket, jeg var klar til å dra. Med tung sekk kjentes bakken opp de 60 bratte høydemetrene til foten av Øyrevatn hvor bilen ventet.

2016-07-18 09.58.02

På vei opp fra Gjevarvann

Turen var topp, jeg har blitt kjent på nye områder og vet mer om hva slags fisk som er i området (det er mest småfisk, men større fisk kan muligens fås med litt flaks). Er allerede lysten på ny tur, det blir nok ikke så lenge til!

8 thoughts on “3 dager i knottland (Birtedalen)

1. Hei Isak,

Jeg og en kamerat traff deg og faren din ved Hyljevatn i Juni. Dere snakket om at det var fine fiskevann på heiene mellom Fyresdal og Nissedal. Har du noen tips på vannene der oppe?

Leste blogg innleggene dine fra de to turene dine i Birtedalen, ser ut som det var fine turer. Den siste turen burde dere tatt turen opp til Langevatn, det er nok bedre fiske en Gjevarvatn etter min erfaring. Om du går dit senere gå via Furetjønn, det er letteste veien. Østsiden av Gjevarvatn er for bratt og kronglete for å gå.

• Hei Gøran:)
      Sorry, for sein tilbakemelding, jeg har vært i Femundsmarka en uke nå.
      Ja, neste gang jeg er i Birtedalen får jeg ta turen til Langevatn, og vannene i nærheten, har hørt at Berghylvatn har fin fisk også, vet du om det stemmer?
      Hvis du vil inn på noen fine fiskevann mellom Fyresdal og Nisserdal må du oppsøke småvannene rundt Rollestadvannet og småvannene sør for Napvatn.

2. Hei Isak
    Ser ut som en fin tur, men kunne dere kjøre helt inn til Øyarvatn nå ?
    Elles kan man jo også starte ved Brutjønn, det ligger jo rett ved riksvei 401, og fiske seg innover, har flere ganger hatt planer om og prøve ut dette området, men foreløpig bare blitt med tanken 🙂
    God tur videre
    Hilsen Øyvind

• Hei Øyvind
      Man kan kjøre helt inn til Øyervatn hvis man spør bonden som eier området om lov (han sier 100% sikkert JA), man må og betale noen kroner for fiskekort i området ( jeg er under 16 år så jeg slipper, he he). Jeg gikk ned fra Øyervatn fordi jeg allerede var der oppe, planen var jo å padle derfra, men det er absolutt mulig å gå inn fra riksvei 401.

3. Høres ut som en fantastisk tur Isak. Bra skrevet. Artig å lese det. Ønsker deg en god tur videre i marka.