En uke med øyhopping og sjøfiske i Lillesand

Den første uken av sommerferien ble tilbrakt i båt utenfor Lillesand. Skjærgården utenfor Lillesand er noe av det fineste som finnes (etter min mening) for båtturister i hele landet.

Skauerøya, flott øy utenfor Lillesand

Det finnes tusenvis av supervakre øyer og holmer her. Turen ble super, selv om været varierte kraftig.

Første dagen (mandag) kjørte vi (jeg og familien min) til Lillesand og pakket inn mat, utstyr og diverse i båten vi leide, en 34 fots Scand Atlantic. Da alt var klart kjørte vi fra bryggene ved Tingsaker nedre og ut til Skauerøya og inn i Hestholmbukta. Etter min mening var dette en av de fineste plassene på hele turen. Da vi ankom øya regnet det loddrett fra den mørke himmelen, men etter bare en time var det stopp på regnet. Før kvelden gikk vi en tur på øya for å bli kjent med plassen. Øya er stor med stier på kryss og tvers og er flott å gå tur på. Fiskestangen ble ikke montert i dag, jeg valgte å spare det til senere.

2016-06-28 19.39.21

Stakkholmene

Andre dagen fortsatte vi gjennom Blindleia. Etter å ha tenkt litt på vær, vind og fine plasser la vi oss til på Stakkholmene.

Dette var tre fine holmer hvor vi lå på den sørligste med en liten strand og en fin gress-slette. Her grillet og badet vi da været var bra denne dagen. Ellers fikk vi presset inn en fotballkamp på den lille gressletta på øya.

Ellers på denne turen ble det mye tid til lesing når det regnet (variablet vær). Noen av kveldene på turen hørte jeg også på EM-kamper.

Dagen etter var det mye vind, og vi kjørte derfor litt lenger inn for å gjemme oss for den. Vedderstøholmen ble øya for natta.

2016-06-29 20.42.34

Vedderstøholmene

Fiskelysta økte på ettersom vi så en god del vak. På ettermiddagen og kvelden ble det mye fisking. Det hele begynte med at min far dro opp en knurr (som er en svært sjelden fisk å få på stang) og to torsk. Like etter beit det en lyr på Møresilda mi, denne viste seg å være like under kiloen, fin matfisk!

Lillesand har mange ekstremt god fiskeplasser, og dette fikk jeg bekreftet like før leggetid. Jeg lå i senga for å legge meg helt til min far ropte «Det koker av fisk her ute!», jeg spratt opp av senga, løp ut og grabba fiskestangen. Jeg kastet rett ut i det «fosskokende» vannet, der satt den! Etter en halv time var resultatet 10 fine sei og noen lyr!

2016-06-30 14.50.53

Fiskesuppe etter bra fangst dagen før

Vi dro videre til Gitkilholmen da det var sterk sørlig vind. Her var det stille og masse vak. Vi fikk flere lyr og sei også her, og en horngjel.

MEN: jeg skulle og hatt en ørret. Jeg fikk nemlig en på kroken som raste ut i en fart. Etter flere runder ut og inn fikk jeg beveget meg mot båten og ropte etter om noen kunne komme med en håv. Ingen hørte meg da de var lengre vekk, og jeg måtte ta sjansen på å dra den i land. Fisken var utkjørt og ble dratt rolig inni tangen, da den plutselig gikk av kroken. Jeg hoppet ned med klærne på i vannet og fikk holdt den et par sekunder før den sprellet seg løs. Ergerlig!

Etter en fin dag ved denne plassen dro vi ut ved Medholmen.

2016-07-02 14.26.37

Medholmen

Her var vi bare kort, men nok til å fiske noen få timer.

Svalestjert larve

storspove

En storspoveflokk trak rett over oss her

Siden det blåste godt monterte vi bergyltstenger. Bergylt liker nemlig litt vind og bølger. Stengene er slik at det er en dubbe med søkke og krok, agnet med strandsnegl (ku-unger på sørlandsk). Når dubba går under en meter eller to gjør en mothugg og drar opp fisken. Her fikk jeg et skikkelig beist på godt over kiloen og stanga knakk i basketaket.

2016-07-02 16.52.51

En flott Bergylt

Siste øya vi overnattet ved var på den nordligste av Stakkholmene på østsiden. Her vaket det som besatt rundt båten når det løyet. Vi så og flere ørret som hoppa høyt. Vi fikk en mengde sei, lyr, horngjel som ble en kanonfrokost neste morgen.

seistim og Isak

Seistim

Vi våknet til stille vær og sol siste dagen og brukte god tid på frokosten. Stekt fisk var hovedretten, men en masse annet snadder og. Alt i alt er det helt klart at Lillesand er en flott plass å feriere og fiske i.

svane

Svaner på vei inn mot Gitkilholmene

Et eldorado av øyer med et fiske som er bedre enn ellers på kysten. Skjønner godt at Asgeir Alvestad (artsfisker: http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2015/03/04/artsfiske-den-nye-fisketrenden-del-2/) liker seg her.