Villig ørret i Telemark – på kryss og tvers i Birtedalen

Fisket etter ørreten varierer kraftig gjennom året. Juni er ofte en av de bedre periodene i Telemark, og denne gangen traff jeg innertier.

Det lønner seg igjen å gå langt… Jeg startet turen ved Kleivane (360 moh) som ligger vest for Fardal på vestsiden av Fyresvannet, og gikk opp de bratte heiene til Stemmetjønn (675moh).

2016-06-09 13.02.13

350 høydemetre med tung sekk kjennes godt

Det var en tøff start på turen! Fra Kleivane til Stemmetjønn er det 2 km og ca. 300 m stigning!

2016-06-09 13.57.07

Stemmetjønn

Her ble det gjort et stopp og litt kaloripåfyll slik at jeg var klar til å gå de neste 10 kilometerne.

2016-06-09 14.16.57

Nord for Stemmetjønn

Jeg gikk på nordsiden av Stemmetjønn og fulgte en rimelig gjengrodd sti til Nystøyl.

Her slutter den inntegna stien, men det er tydligere tråkk langs vannene. Videre fra Nystøyl runnet jeg nordsiden av Hyljevatn mens jeg gikk på sørsiden av Kalvetjønn.

2016-06-09 15.35.35

Nord for Hyljevann

2016-06-09 16.06.19

Utsikt over Hyljevatn

Her gikk jeg ca. 100 meter ned til enden av Sandvatn, hvor leiren ble satt opp.

2016-06-09 16.21.49

Spor av jakt i området

2016-06-10 18.38.31

Leiren ved Sandvatn

Jeg monterte fiskestangen, og på første kast fikk jeg en liten ørret.

2016-06-09 17.51.20

Første ørret ved Sandvatn

Hadde på en lilleauren spinner, som funka så bra at den satt på store deler av turen. Etter en ny runde med kalorier, gikk jeg bare litt opp mot Grodvatn og kasta i kulpene. Fikk så det holdt…ørreten her var tydelig på bittet. De fleste var ganske små, noen mot 350 gram.

Neste dag gikk jeg helt opp til Grodvatn. Var tydelig å se at ørreten «vokste» i størrelse jo lengre opp jeg kom.

2016-06-10 14.51.09

I kulpene mot Grodvatn

Inni Grodvatn var det få under halvkiloen, og vi fikk noen større.

2016-06-10 15.56.35

Større fisk lengre opp

Jeg fikk nok henimot 40 ørret denne dagen, og de fleste ble sluppet ut da jeg ikke klarte å spise alle sammen.

DCIM100GOPROGOPR0392.

Ikke mangel på fisk på turen….klare for panna

Jeg fiska meg tilbake mot leiren igjen, og kom frem ganske seint. Stekte 5 stekepanner fulle de to første dagene.

Vinden var jevn, som jaget de fleste «knottene» bort. Det var delvis nordøstlig vind og nettene var ganske kalde, som og hjalp mot en del innsekter. Siste morgenen var det nok bare noen få plussgrader på morgenen, og jeg starta dagen med ulltøy, lue og jakke.

2016-06-11 06.35.58

Morgendis, kjølig

Nå var planen å gå en lang dagsmarsj hjemover og fiske underveis.

Jeg krysset over Lauvåsen mot Hyljevatn og gikk på vestsiden i alle bukter og viker. Fikk en diger ørret på nærmere kiloen i en av vikene der, som ble filetert sammen med 3 andre halvkilosfisk som jeg la i sekken til lunsj senere.

2016-06-11 11.25.21

En av de største på turen

Inntrykket mitt var at det var flere folk i Hyljevatn enn i Grodvatn, men det kan også være været og helga som var årsaken til det.

Nå bar det over fjellet «Hott» som ikke var rare stigningen, og etter en time var jeg ved Midttjønn.

2016-06-11 14.28.23

Over “fjellet” Hott

Her vaka det bra, og kasta rundt vannet og ned i kulpene mot Stemmetjønn. Det var større fisk i Midttjønn enn jeg fikk i kulpene, men moro å se så mye liv uansett. Jeg kokte de store fiskene fra Hyljevatn som beinfrie fileter, som var superenkelt å spise, og nydelig.

2016-06-11 15.26.14

Kokt fisk er topp

Det meste ble «maulet» som vi sier på Sørlandet (spist uten brød eller noe annet).

Etter måltidet pakka jeg sekken og gikk mot Kleivane igjen. Jeg hadde nesten glemt hvor bratt det var nedover.

2016-06-11 18.06.12

Bratt nedover – smoothie venter i bilen

Tung sekk med 10 timer i beina, kjentes det i låra i bakkene nedover. I bilen ventet 1 liter smoothie, og planen var å kjøpe en kald brus på boks eller flaske i Fyresdal…det smaker herlig etter en lang tur med tung sekk.

Birtedalen turrute

Omtrentlig turrute – mye kryss og tvers i tillegg

4 thoughts on “Villig ørret i Telemark – på kryss og tvers i Birtedalen

1. Det så ut som en herlig tur. Og for noen flotte fisk! Skal si bloggen begynner å bli bra Isak. Stå på!

2. Virker som du og pappa haddock en fin tur i Birtedalen. Masse fin stele fish og fin natur.
    Hadde meg en fjelltur selv. Var på jakt etter stor fisk, men ikke helt klaff. Den største var på 910g. Fant noen fine vann med mye fisk, men bare 200/300g. Fisk. Mye fin natur, og god trim for en gammel skrott.