Flott fisk i Fyresdal

Fyresdal har en bråte vann med flott ørret. Det gjelder bare gidde å gå litt!

På vei oppover i 26 grader!

I det fine varme været reiste jeg opp til Fyresdal for første gang etter vinteren. Det viste 26°C i bilen på vei opp og jeg visste at det ventet en lang tung og varm gåtur.

Mye molteblomster

I varmen kjentes sekken som bly, og jeg skulle opp over 200 høydemetre i varmen…! Tung sekk, nesten 30 grader og bratt stigning kjennes på kroppen! Svetten rant som små bekker nedover kroppen, det er viktig å drikke mye.

Et av flere vann vi fisket i

Den grovt planlagte leirplassen befant seg nær et fint fiskevann en times tid unna.

Etter en slitsom økt var jeg fremme på en kanonfin plass på en odde med gode kastemuligheter hvor det er fint å sette opp telt. Vannet her er halvstort og middels grunt. Da det nye Exped Carina var slått opp var det på tide med noe mat. Menyen var noen ekstra gode pølser, da det ikke hadde blitt noe fisking enda. Da jeg hadde fått i meg noe drivstoff satt jeg ut noen feller som jeg kaller det (sen, makk, dobbe og krok). Så var det leggetid, spennende om det biter noe på fellene.

Exped Carina 2 fungerte topp!

Klokken 12.00 på natten våknet min far av plasking i vannet rett ved teltet. En diger ørret hadde bitt på, og han for ut i en fart. Det var mørkt og hoven var ikke å finne i farta. Etter litt balansering i mørket nær vannkanten, i forsøk på å få den opp, var fisken heldig og fikk seg kun en liten luftetur før den falt ned i vannet igjen, men i morra slipper de ikke unna…..

Neste morgen våknet jeg av at det var (det føltes som) 100°C i teltet. Jeg kom meg ut så fort som jeg bare klarte. Etter en god frokost var det fisking som sto på planen. Fellene med makk var det ingen ting på. Jeg gikk en lang runde rundt vannet som teltet lå ved, men ingen ting å få her heller.

På vei innover fjellet

Vi fant 2 små fine vann lengre inne i fjellet. Etter å ha studert litt, så vi noen vak. Vi forsøkte flere spinnere uten hell, men til slutt virket det som vi traff innertier. Flere beist beit på, og vi hadde en på i 10 minutter som vi fikk helt inn til land, med da vi skulle til å hove den inn, sleit den seg løs av spinneren. Fisken var trolig over 2 kilo. Det var none få store slike i dette vannet, og det er moro med Fyresdal, at det finnes så mange små slike vann med stor fisk..

2016-06-04 19.54.15

Dagens første ørret er sikra!

Vi fikk likevel fin fangst, også dagen etter som dere ser av bildene. Snart tilbake…

DCIM100GOPROGOPR0367.

Turens største ørret, tatt siste dagen

På vei hjemover-en god del snø i fjella

6 thoughts on “Flott fisk i Fyresdal

1. Hei.

Bra skrevet👍

Har du noen gode tips i Fyresdal, skal på hytte ved øysæ vannet. Har aldri vært å fisket i Fyresdal så gleder meg stort.

Liker å gå finne små vann og fiske i🙏

Likt av 1 person

• Hei Nicolai noor!
      Takk for tilbakemelding:)
      Hvis det er det Øysævatnet nordvest for Fyresvann du mener, er Bråvatn og Kjøpsvatn gode vann. Enda finere fisk i småvannerne rundt disse to vannene.
      Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe mer:)
      Min mail adresse er: isakmarcel@gmail.com

Lik

2. Helt enig! For å få fin fisk i Fyresdal er det et must å gidde å gå i mer enn en time. Til gjengjeld er gjennomsnittsstørrelsen mer en det dobbelte av fisken nær hytteområdene. Var i Fyresdal selv denne helga, og jeg bestemte meg for å stole 100% på fluefiske. Lite vak, men fisken beit villig på nymfer.