3 dagers kanotur i Mykland

Langhelgen før 17. Mai ble en super helg! Fisken begynner å bli bitevillig et stykke inn i landet, noe som jeg gledet meg lenge til. Denne helgen ble det kanotur gjennom Saurdalsvassdraget i Mykland.

Etter ca. en times kjøring var kanoen klar til å settes på vannet. På veien opp så vi og to fine hjort (virker som de stadig blir vanligere sørover de siste årene). Du finner denne plassen på venstre side like før Mykland sentrum.

Min trofaste kano

Været var bra og det var stille, noe som er bra når man skal padle. Hele vassdraget er ca. 1mil i luftlinje, det tar dermed litt tid å padle inn.

Komfort med kano – masse plass!

På veien inn padlet vi fort da vi var sultne og lurte på om det var andre i vassdraget, og dermed om de fineste teltleirene var ledige. Ingen folk innerst i vassdraget! Vi satte opp leiren på en superfin odde der det så bra ut å fiske fra. Dessverre ble det ingen fisk på vei innover, men det skulle vise deg å ta seg opp seinere…

Om kvelden satte vi opp noen «fiskefeller». Kun en krok med makk på, og en fire fem meter sen, festet til land (eller med dubbe). Mens vi koste oss med kveldsmat merket vi at det begynte å vake bra, og vi satset på «meite». Dro opp tre fine abborer og en ørret.

Onkel er en dreven friluftsmann som fikk mye fisk på turen

Dagen etter startet med at vi dro opp snørene vi hadde lagt ut kvelden før. Det var det 2 abborer, men ingen andre arter. Nå hadde vi fisk til en god frokost.

Klar for å bli vår frokost

Jeg planla å padle ut for å fiske, men ble skremt/fasinert da jeg holdt på å tråkke på en stor, svart huggorm.

Huggorm Saurdal

En svart huggorm, de kan nemlig og være kun svarte

Vi tok noen bilder, og fikk endret fokus til fisketur. Vi tok noen kast fra land, og onkelen min fikk en ganske stor, fin ørret (ca. 500g), som tente lysten på en tur i kanoen.

Her er en ørret onkelen min tok på spinner!

Jeg hadde og en kraftig rugg på i flere sekunder, men den sleit seg løs. Det var flott padlevær og turen ble rimelig lang, men endte med at jeg fikk kun en abbor. Vi kom i land litt sultne og kastet ut noen dobber med makk et stykke ut fra land for å se om ørreten ville bite.

En av de største på turen

Plutselig plaska det helt vanvittig og en spinn vill ørret var gått på en av fellene våre. Dette var en flott blodrød ørret på nesten 600 gram.

Fine fileter, som smakte kanongodt

Nettene er enda kalde, og vi var glad vi hadde gode soveposer og godt utstyr. Varmen kom imidlertid klart raskere mandag 16.05.16, om moraen ble det igjen abbor og ørret til frokost, mens vi planla hjemturen. Vi snakker ofte om hva og hvordan vi bør fiske og tenker på hva som fungerte godt dagen før. Siste dagen satset vi på å padle og kaste på vak med spinnere da det var ganske stille og en del insekter i lufta. Her ble det suksess, da alle mann fikk fulltreff med ørret på stanga, som var mellom 500 og 700 gram.

Fin ørret tatt på vei hjem i kanoen

Vi så en flott Buorm på veien hjem, som forsinket oss noe fotogale turfolk.

Bueorm Saurdal

Bueorm, legg merke til de lyse feltene på hode

Alt i alt, ble fangsten 7 ørret (de fleste mellom 500 og 700 gram) og 10 abbor, som var en flott start på våren og fiskesesonegn. Mykland ligger i underkant av 400 MOH og vi merket at bittet var helt i starten her nå, men bra på en varm dag. Gratulerer med dagen, 17.mai (på forskudd) til alle som leser bloggen!