Topptur til Ausekaret (1202 moh) i fantastisk vær

Ausekaret er en av de høyeste og fineste fjellet for topptur på Sunnmøre. Grunnen til at turen er så fin er at det første partiet til og med tregrensen er relativt slakt (til Sunnmøre å være), slik at nedturen i dette partiet er moro og spennende. Hvis du har tenkt til å oppleve turen på sitt beste må det våre lite vind, sol og puddersnø oppå skaren. Denne opplevelsen var jeg så heldig å oppleve!

Turen begynte halv ni, (et tips er å starte turen tidlig, slik at snøen ikke rekker å bli råtten av solvarmen, og samtidig at du får ha fjellet for deg selv.) jeg og min far var dermed de første til å bestige toppen på denne fine solfylte påskedagen.

Passerer snart tregrensa

Det første partiet av turen var som sagt ikke for bratt, og jeg syntes denne delen av turen var superfin fordi det er så flott å gå gjennom bjørkeskogen på vei oppover. I dette partiet kunne jeg nesten gå rett opp, selv med kortfeller. Da jeg hadde gått et stykke, kom jeg til de bratte motbakkene. Her stoppet jeg, og fikk litt påfyll med energi. Jeg merket at solen ble sterkere og sterkere utover dagen.

Utsikt nedover mot Nysætervannet

Noe man må huske på, er å dynke seg selv med solkrem, hvis ikke kan det gå riktig galt. Solbriller er også helt nødvendig hvis du har tenkt deg på en slik tur, særlig på vårparten når solen tar skikkelig. Midt i de bratteste motbakkene hørte jeg min far puste og pese på mange meters hold. Selv pustet jeg godt i de bratte partiene. Da jeg hadde kommet meg opp på det som kalles «latmannshøyden» fikk jeg som alle andre en liten «nedtur». Denne høyden skuler den egentlige toppen, der man tror at man er fremme. Det er på denne høyden mange snur og sier at de har vært på Ausekaret. Den siste stigningen opp til toppen gikk veldig greit, bortsett fra at det var slitsomt.

Snart oppe på «latmannshøgda»

Vel oppe på toppen tar jeg en god velfortjent pause. Det kunne jeg nemlig gjøre fordi det var helt vindstille. Utsikten på toppen var helt fantastisk! Sunnmørsfjella har helt spesiell utsikt med taggete fjelltopper på alle kanter som få andre områder i Norge har. Etter litt knipsing med kameraet og noe energipåfyll venter nedforkjøringen.

DSC_1987Den første biten av nedforkjøringen var stupbratt spør du meg (brattere enn svart løype i slalåmbakken), derfor krysset jeg lange svinger nedigjennom for å gjøre det mindre bratt. Like før tregrensen ble det slakere, her lagde jeg mine egne løyper og tok sjansen på å kjøre i en mere rett strekning. På veien ned fikk jeg øye på flere andre som skulle opp på toppen. Disse folka hadde alle sammen det som kalles «randoneski», disse skiene er breie og man har feller som går under hele skien slik at man kan gå rett opp veldig bratte bakker. Skiene har også en mekanisme som gjør at man kan låse skoen til skien, dermed kan man kjøre lettere ned. Den siste biten av hjemveien kjørte jeg sikk sakk mellom trærne. Dette fjellet er topp til nedkjøring, da det er få bekker og diker å falle i. Her kan du sette god fart og lage deg din egen vei mellom trærne. Da ble det mange nesten krasj!

Dette er en lang tur!! Jeg og min far brukte til sammen ca. fem timer, og vi gikk ganske fort. Det er parkering i Fausa-krysset til ca. ti biler. Det er ikke en anbefalt søndagstur, men hvis du har tenkt deg på en lang tur full av utfordringer, passer denne helt perfekt. En mulighet er å ha med telt og hele pakka å ta tiden til hjelp